Typy gótů

Lidé potřebují škatulky, aby si uspořádali svět, a dokonce i v subkultuře, jako je gotická scéna, se lidé snaží definovat sebe i ostatní. Výsledkem je řada vtipných nebo i vážných ilustrací kolujících po internetu, které mají vysvětlovat gotické typy. Každý, kdo se na scéně pohybuje, však rychle zjistí, že se všechny styly v průběhu desetiletí více či méně promíchaly. Přesto se gotici ve svém oblečení orientují na určité původní typy a na nové vlivy. Toto jsou některé z nich:


Lidé potřebují škatulky, aby si uspořádali svět, a i v subkultuře, jako je gotická scéna, se lidé snaží definovat sebe i ostatní. Výsledkem je řada vtipných nebo i vážných ilustrací kolujících po internetu, které mají vysvětlit gotické typy. Každý, kdo se na scéně pohybuje, však rychle zjistí, že se všechny styly v průběhu desetiletí více či méně promíchaly. Přesto se gotici svým oblečením orientují na určité původní typy a na nové vlivy. Toto jsou některé z nich:


Romantic Goth


Za styl New Romantics je zodpovědný Steve Strange, student umění a později zpěvák skupiny Visage. Na konci 70. let byl stálicí londýnské klubové scény, kde pořádal večery s Bowiem a Roxy Music. U dveří svého klubu Blitz pouštěl jen hosty, kteří měli na sobě co nejskandálnější oblečení. Vzorem pro tento nápad byl v počátcích David Bowie se svou jevištní postavou Ziggyho Stardusta. Pokud se podíváte na oficiální videoklip "Ashes to Ahes" Davida Bowieho, objevíte i Steva Strange a některé další návštěvníky klubu v typickém novoromantickém oblečení. Make-up a oblečení hrají velkou roli také ve videoklipech skupiny Visage (Visage, Fade to Grey).


Romantic Goth se dali dohromady kvůli módě, i když měli podobný hudební vkus, tedy new wave, synth-pop a disco beaty. Mezi slavné představitele tohoto žánru patřili Adam Ant a Boy George. Jedním z charakteristických rysů bylo vizuální rozostření pohlaví. Mimochodem, romantický pirátský vzhled Adama Anta v té době vytvořila módní návrhářka Vivienne Westwood.


Extravagantní, dekadentní a narcistní - to byly charakteristiky, kterými byli noví romantici popisováni na veřejnosti a nebyli nijak zvlášť oblíbení - ani v tisku, ani ve společnosti. Ani na scéně nové vlny se nesetkali s velkou láskou, protože do popředí nestavěli hudbu, ale oblečení a účesy.


Móda však byla pro novovlnnou scénu příliš povrchní. Začalo se mluvit o výprodeji nové vlny a poprvé měla zaznít kritika komercializace subkultury. Ne naposledy, protože tato kritika trvá dodnes. Dnešní vizuální odnože novoromantiků najdeme nejspíše v japonských subkulturách, jako je Visual Kei. Tehdejší móda a líčení však mají na černou scénu vliv i dnes, což v tomto případě umožňuje výrazné barvy a romantickou okázalost.


Waver


The Wavers byli temnou frakcí hudební subkultury na přelomu 70. a 80. let. U nich - na rozdíl od novoromantiků - byla v popředí hudba, i když důležitou roli hrálo i oblečení. The Wavers přeháněli "buržoazní outfity" a vtiskli jim tak ironický punc. Rozcuchané účesy 60. a 70. let byly v nové vlně ještě více rozcuchány až do absurdna a boky byly jednoduše zcela vyholeny. Obleková saka se kupovala příliš velká a plandala s košilemi a širokými květovanými kalhotami. Boty byly nejen špičaté, ale šíleně špičaté se štikami, a to už byly společenské normy oblékání podkopány. Jasná demarkační linie. Stejně nápadné bylo i líčení. Nejen jemné oční linky, ale tlustá černá kohlová linka, daleko přesahující oko. Žádné hezky nalíčené rty, ale jasně rudá rozmazaná rtěnka. Převládala černá barva, ale nechyběly ani pestrobarevné šaty. Nosily nadměrné kříže, růžence a esoterické symboly, aby přehnaně zdůraznily náboženskou oddanost společnosti a provokovaly.


V 80. letech to byli hudebníci jako The Cure, Siouxsie and The Banshees, Anne Clarková a Gary Newman, kteří ukazovali nové vizuální a hudební směry. Mimochodem, Robert Smith z The Cure, ztělesnění wavera, také v počátcích nosil bílé tenisky a barevné košile s příliš velkými saky.


Jen později, když se scéna postupně stávala ponurejší, přešel Robert Smith zcela na černou barvu. Spolu s gothiky 80. let se wavers dodnes nazývají oldschool goths. Nezáleží na tom, jestli v 80. letech skutečně existovali. Jde o to, jaká byla jejich stylizace.


Grufti


Grufty jsou tím, co je do značné míry spojováno s pojmem gotika. Grufti vypadali jako čerstvě vystřižení z hororu. Přechody mezi jednotlivými typy na scéně jsou však plynulé a označení jsou jen dodatečně vymyšlenými pomůckami pro seskupení. V té době žádné klasifikace neexistovaly. Byla to vlastně jednotná scéna a většina členů si ani neuvědomovala, že tvoří novou subkulturu.


Na tehdejší poměry se zdálo, že si Wavers musí zvykat. Setkávali se s opovržením, skepsí, nepochopením a opatrností. Goths však společnost skutečně vyděsili. Nechtěli provokovat, chtěli se držet úplně stranou a mít pokoj. Svým oblečením a líčením Gruftis odkazovali na zobrazování upírů na konci 70. let. "Mrtvolný make-up", tak nazývali, když si tváře zakrývali bílým make-upem a oči si malovali do temných jeskyní černými očními stíny. Muselo to být okultní, co nejstrašidelnější a nejsymboličtější. Jejich oblečení připomínalo taláry a hábity jeptišek. Nosily závoje a černé rukavice jako postavy z gotických románů. Za prototyp gotika je považována například "Krysa", která se objevila ve fotoreportáži v časopise pro mládež Bravo na začátku 80. let.


Wavers byli svým vzhledem do jisté míry společensky přijatelní, gotici nikoli. Takto by se dalo udělat provizorní rozlišení. Také hudební kontrast lze popsat jen mlhavě. Dalo by se snad říct, že wavers si více rozuměli se syntezátory a také s lehčími zvuky, zatímco goths se zahalili do ponurých zvuků a hlubokých hlasů. Ale i to je jen pokus o rozlišení.


EBMers


EBMers byli také součástí scény už v 80. letech, i když se vizuálně i hudebně odlišovali od goths a wavers. Zaměřovali se na electronic body music (EBM), která byla agresivní a elektronicky připomínala pochodovou hudbu s hesly. Kořeny jejich hudby byly v britském industriálu smíchaném s minimal electrem. Vokály byly ve skutečnosti spíše vyřvávací a připomínaly vojenský dril.


Během studené války byla elektronická hudba o boji, armádě, válce a teroru. Podle toho se také lidé rádi oblékali do maskovacích barev s botami a uniformami. Velkým tématem byla také chladná a hrozivá industrializace. Technický pokrok naháněl hrůzu, protože se zdál být bezduchý. Hudba EBM si s tím pohrávala - a stejně tak její stoupenci. Dokonce i jejich vlasy - upravené do účesů typu "flattop" - byly velmi hranaté a ostré. Součástky strojů sloužily jako symboly. Heslem bylo: "Práce, pot a síla svalů".


Když u nás v začátcích dělali DAF a Die Krupps své, byly to kapely jako Front 242, The Klinik nebo Nitzer Ebb, které rozšířily žánr EBM. V Americe byly průkopníky kapely jako Skinny Puppy nebo Ministry.


O tom, že se jednotlivé proudy scény také vzájemně inspirovaly, svědčí například Depeche Mode, kteří kombinovali extravagantní popovou hudbu a industriální zvuk, spojovali to s temnou stylizací a občas stáli na pódiu s kladivem. Působivým příkladem tohoto mixu je oficiální videoklip k písni "People are People".